„Stara Moskwa” w warszawskim metrze. To ostatni skład tego typu

Dodano:
Metro warszawskie Źródło: Shutterstock / Samo451
To ostatni taki pociąg w taborze warszawskiego metra. Jako jedyny pochodzi z czasów Związku Radzieckiego.

Warszawskie metro może pochwalić się prawdziwym unikatem. „Stara Moskwa” to historyczny skład, który ma za sobą już 2,5 miliona kilometrów. Pociąg M81 pasażerowie komunikacji miejskiej mogą spotkać na pierwszej linii metra pomiędzy Kabatami a Młocinami. To ostatni pojazd z tej serii dostępny w Polsce. Pozostałe zostały podarowane Ukrainie lub są wykorzystywane tylko dla części zamiennych.

Zabytek warszawskiego metra wśród nas

Jedyny w Polsce system kolei podziemnej znajduje się w stolicy kraju. Otwarte w 1995 roku warszawskie metro dziś składa się z dwóch linii o łącznej liczbie 39 stacji (kolejne trzy stacje drugiej linii zostaną oddane do użytku najprawdopodobniej w 2026 roku). Do końca tej dekady ma powstać także następna, trzecia linia, składająca się z siedmiu przystanków.

Choć przez lata większość składów wykorzystywanego taboru stanowiły stare pociągi rosyjskie, dziś już coraz rzadziej można spotkać je podczas wycieczki po mieście. Po warszawskich torach porusza się wciąż słynny skład M81, czyli jedyny obecnie pociąg pamiętający czasy Związku Radzieckiego. „Najstarsze pociągi serii 81 zostały podarowane stolicy jeszcze przez Związek Radziecki. Były to niemal takie same pojazdy, jak te w Moskwie, czy Sankt Petersburgu (d. Leninigradzie). Od rosyjskich różniły się głównie szerokością wózków – w Europie rozstaw szyn jest mniejszy niż na wschodzie i wynosi dokładnie 1435 mm” – czytamy w serwisie transport-publiczny.pl.

Czy weteran odejdzie na emeryturę?

Niestety, choć stare pociągi z pewnością cieszą oczy turystów, są dość nieekonomiczne w eksploatacji. Ich utrzymanie w dobrym stanie jest kosztowne dla miasta z powodu konieczności bardzo częstych przeglądów i naprawy powstałych usterek. W dodatku pociągi starszego typu są o wiele mniej płynne podczas przyspieszania i hamowania, co przekłada się na komfort podróżnych. Z tego powodu Warszawa w ostatnich latach zrezygnowała z wielu swoich „weteranów”, wysyłając je do Kijowa i Charkowa, gdzie służą w podziemnym transporcie do dziś. Co stanie się z ostatnim działającym radzieckim pociągiem metra w stolicy Polski? Na razie M81 ma na liczniku 2,5 miliona kilometrów i nie ma zamiaru się zatrzymać.

Źródło: transport-publiczny.pl
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...